Het atelier van Flora: boekrecensie – Antroposofisch Leven

Wie vindt het niet leuk: knutselen met spulletjes die je buiten kunt vinden? Ik in ieder geval wel! Een dennenboom maken van een dennenappel, een steen beschilderen, een bijtje knutselen van wat gele en zwarte wol die je wikkelt om een elzenprop. Bekende werkjes, en…altijd leuk!

Ben je net zo’n knutselaar als ik, dan zul je vast ook heel blij zijn met dit net verschenen boek: Het atelier van Flora, van Kristina Digman. Flora is een meisje met een onstuitbare drang om leuke, mooie, grappige dingen te maken van allerlei dingen die ze buiten bij elkaar zoekt, dat is vanaf bladzijde één duidelijk. Of nee……vanaf het omslag al! Dit boek doet wat de voorkant je al belooft, en meer nog, veel, veel meer.

Flora’s atelier

Flora, het meisje van de omslag, is duidelijk al vaak aan het knutselen geslagen. Alle mooie, lieve, grappige dingetjes die ze heeft gemaakt, heeft ze bewaard. In haar atelier. Het boek is precies dat: het atelier van Flora. Bladzij na bladzij laat ze je zien wat ze allemaal heeft bedacht. Gelukkig kan Flora ook goed ordenen. Ze heeft haar boek verdeeld in een aantal overzichtelijke hoofdstukken. Eén voor één noemt ze de basis voor haar werkstukjes op. Je vindt bijvoorbeeld de es en de esdoorn, kastanjes en eikels natuurlijk, stenen en schelpen.

Creatief? Mateloos!

Op elke bladzij vind je niet één, maar heel veel voorbeelden van de knutselwerkjes. Dat is erg goed bedacht, vind ik. Als je maar één uiltje ziet, gemaakt van een lariksappel, of maar één bladvogel, of -visje, dan zou je al gauw kunnen denken dat het er zo uit moet gaan zien, en niet heel anders. Maar Flora laat je minstens drie uiltjes, visjes, vogeltjes zien. En soms heel wat meer. Allemaal heel verschillend. Dat nodigt je meteen uit om je eigen diertje te maken en het er als het ware naast te leggen. En omdat het allemaal zo mooi is, word je ook nieuwsgierig naar de manier waarop Flora het heeft aangepakt.

Uitleg

Hier en daar vertelt Flora even iets meer over de materialen die ze heeft gevonden, hoe ze eruit (kunnen) zien, wanneer je ze kunt vinden en wat het handigst is om te doen. Heel praktisch. Bij elk voorbeeld staat kort en bondig uitgelegd wat je ervoor nodig hebt en hoe het gemaakt is. De tekst richt zich duidelijk op kinderen en is dus helder. Kinderen vanaf een jaar of acht kunnen zeker zelf uit de voeten met dit boek, en ze vinden het minstens hun hele basisschoolperiode leuk. Jongere kinderen hebben wel wat hulp nodig, en je zult even moeten kijken welke werkjes geschikt zijn. Sommige zijn bijvoorbeeld behoorlijk gedetailleerd, daar zullen veel kleuters nog niet aan toe zijn. Tip: gaan je kinderen aan de slag? Maak dan eerst een kopietje van de betreffende bladzijde. Het boek is te mooi om vies te worden van verf, water of modder.

Schoonheid en liefde

Je merkt het, mijn enthousiasme springt van deze pagina af. En niet voor niets! Natuurlijk spreken de voorbeelden me aan, en ben ik blij met alle originele ideeën die ik heb opgedaan. Maar hoe leuk, inspirerend of nuttig ook, dit is niet wat mijn gevoel over Het atelier van Flora bepaalt. Als ik het boek zie liggen, dan ontspan ik al en begin ik me gelukkig te voelen. Het zijn de tekeningen die het ‘m doen. Flora zelf, maar ook al haar werkjes, zijn overduidelijk met liefde getekend. Kristina Digman houdt echt van de aarde en van de natuur, en geeft die genegenheid weer terug in de vorm van dit vrolijke boek.

Maar nu moeten jullie me verder excuseren hoor. Ik kan niet wachten om het park hier achter mijn woonerf in te hollen en spulletjes te gaan verzamelen!

Het atelier van Flora
Kristina Digman