Fashion Revolution Day – Antroposofisch Leven

Kleding. We zijn er gek op! En we willen er het liefst zoveel mogelijk van hebben.. en vaak iets nieuws. Want als je iets een keer gedragen hebt op een feestje, kan dat niet nog een keer, toch…?

Gek op kleding

Ja, ik ben ook gek op kleding. Ik vind het inspirerend om te zien hoe mensen gekleed gaan (al is dat dikwijls ook heel saai) en draag graag kleuren en unieke kledingstukken. Ik gebruik kleding om mijn persoonlijkheid en mijn gevoel tot uiting te brengen. Ik kleed me steeds weer net even anders met dezelfde kleding, tenzij een combinatie me heel goed bevalt, dan is het een blijvertje. Ik koop kleding zelf bijna nooit nieuw, ook niet voor mijn kinderen. Waarom niet?

  1. omdat het bespaart
  2. omdat ik me op die manier net een beetje minder schuldig voel tegenover de mensen die het gemaakt hebben

Want wij zien niet hoe ons mooie jurkje of de jeans die we maar al te graag dragen vervaardigd wordt. De kledingstukken zien er allemaal prachtig uit, er is echt vakwerk geleverd om ons te kleden, maar voor welke prijs? Ten koste van wat?

Mode kost mensenlevens

Ten koste van mensenlevens. Op  24 april  is het Fashion Revolution Day. Twee jaar geleden stortte op deze datum in Bangladesh het Rana Plaza in, een groot complex waar textielarbeiders kleding maakten voor grote bekende merken in het Westen.  Meer dan 1000 mensen kwamen om, meer dan 2000 raakten gewond. Door deze ramp werd duidelijk dat er geen goede arbeidsvoorwaarden beschikbaar waren voor de mensen die er werkten. In het teken van deze ramp en alle mensen die wereldwijd in de kledingindustrie werken, is het initiatief Fashion Revolution opgezet. Dit initiatief wil ons als consument bewust maken van het verhaal achter de kleding die we dragen. En ons helpen om ons te verzetten tegen de uitbuiting in de kledingindustrie. Bijvoorbeeld door kleding te kopen bij eerlijke merken, door kleding te ruilen en ook door zelf kleding te maken.

Jaarlijkse actie

Elk jaar wordt er een actie ondernomen om deze kwestie onder de aandacht te brengen. Dit jaar kon je meedoen door een foto te maken van het label in het kledingstuk dat je draagt, en de foto op Instagram te plaatsen met #WhoMadeMyClothes?

Duurzame en fair trade merken zoals bijvoorbeeld Duns Sweden  en Living Crafts plaatsen op hun beurt foto’s op hun Instagram waarop we de mensen zien die de kleding daadwerkelijk maken, in hun arbeidsomgeving, terwijl zij een bord omhoog houden met de tekst “I Made Your Clothes”.

Ik ben blij met deze acties. Ik vind ze ook goed aansluiten bij de antroposofie. Juist omdat ze helpen om de uitbuiting te stoppen en wat meer gelijkheid te scheppen, al is het een druppel op een gloeiende plaat. Als wij niets doen, verandert er zeker niets. Daarom probeer ik mijn steentje bij te dragen met de acties van Fashion Revolution.

Deed jij ook mee aan deze actie?